احادیث و روایات از امام هادی (ع)
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ؛
حسد، خوبیها را از بین مىبرد و خودخواهى، دشمنى و بیزارى مىآورد.
[بحارالانوار ج 72 ص 199.]
احادیث و روایات از امام هادی (ع)
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ؛
حسد، خوبیها را از بین مىبرد و خودخواهى، دشمنى و بیزارى مىآورد.
[بحارالانوار ج 72 ص 199.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اَلْمِراءُ یُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَدیمَةَ وَ یَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثیقَةَ وَ أَقَلُّ ما فیهِ اَنْ تَکُونَ فیهِ الْمُغالَبَةُ، وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطیعَةِ؛
نفاق و دورویى، دوستى دیرین را از بین مىبرد و پیمانهاى محکم و مطمئن را نیز بر هم مىزند و کمترین اثر آن، کشمکش و نزاع است و نزاع، اصلىترین سبب جدایى است.
[بحارالانوار ج 78 ص 369.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
مَنْ اَمِنَ مَکْرَ اللّهِ وَأَلیمَ أَخْذِهِ تَکَبَّرَ حَتّى یَحِلَّ بِهِ قَضاؤُهُ و نافِذُ اَمْرِهِ و مَنْ کانَ عَلى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هانَتْ عَلَیْهِ مَصائِبُ الدُّنیا وَلَو قُرِضَ وَنُشِرَ؛
هرکس خود را از مکر و مؤاخده پروردگار در امان بداند، کبر ورزیده است، تا آن که قضاى الهى و دستور تخلف ناپذیر او گریبانش را بگیرد، و هرکس از طرف خداوند دلیل روشنى داشته باشد، (براى کارهایش دلیل شرعى داشته باشد) هرمصیبتى بر او
سبک و قابل تحمل خواهد بود، هر چند بدنش را قیچى کنند و پاره پاره شود.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
مَنْ رَضِىَ عَنْ نَفْـسِهِ، کَثُرَ السّاخِطُونَ عَلَیْهِ؛
کسى که از خود راضى باشد، دشمنانش زیاد خواهند شد.
[بحارالانوار، ج 78 ص 368.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
الشّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکِر مِنْهُ بِالنِّعمَةِ الَّتى اَوْجَبَتْ الشُّکر لِأَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَالشُّکْرُ نِعَمٌ وَعُقبى؛
کسى که شکر نعمت بجا آورد، براى سپاس سزاوارتر است از نعمتىکه شکر دارد، چون نعمتها کالایى است وشکر، هم نعمت است وهم آخرت.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
مَنِ اتَّقَى اللّهَ یُتَّقى وَمنْ اَطاعَ اللّهَ یُطاعُ
هر که از خدا پروا کند، از او پروا کنند، و هرکس از خدا اطاعت کند، اطاعتش کنند.
[تحف العقول، ص 770.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اِنَّ اللّهَ جَعَلَ الدُّنیا دارَ بَلْوى وَالاْخِرَةَ دارَ عُقْبى وَجَعَلَ بَلوَى الدُّنیا لِثَوابِ الاْخِرَةِ سَبَبَا وَثَوابَ الاْخِرَةِ مِنْ بَلوَى الدُّنیا عِوَضا؛
خداوند، دنیا را جاى گرفتارى قرار داده و آخرت را سراى پـاداش، گرفتارى دنیا را سبب ثواب آخرت قرار داده و ثواب آخرت را عوض گرفتارى دنیا.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اُذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْریطِ بِأَخْذِ تَقْدیمِ الْحَزْمِ؛
حسرت وپشیمانىِکوتاهى درانجامکارها را به یاد آور و با تصمیم جدّى و تدبیر جبران کن.
[بحارالانوار، ج 78، ص 370.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
مَنْ جَمَعَ لَکَ وُدَّهُ وَرَأْیَهُ فَاجْمَعْ طاعَتَکَ؛
کسى که دوستى و رأى خود را براى تو جمع کند؛ (دوستانه تو را راهنمایى کند) از او پیروى کن.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
مَنْ سَأَلَ فَوقَ قَدْرِ حَقِّهِ فَهُوَ أَولى بِالحِرمانِ؛
هر کس بیش از اندازه و حق خودش بخواهد، او به محرومیت شایستهتر اسـت.
[حیاة الإمام على الهادى ص 157.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
العُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إِلَى الغَمْطِ والْجَهْلِ؛
خودبینى انسان را از دانشآموختن باز مىدارد واو را به نادانى و پستى مىکشاند.
[اعیان الشیعة، ج 2، ص 39.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اَلعُقُوقُ یُعَقِّبُ القِلَّةَ ویُؤَدّى إِلَى الذِّلَّةِ؛
نافرمانى پدر و مادر کمبود را به دنبال دارد و به خوارى مىکشد.
[بحارالانوار، ج 74 ، ص 84.]
قالَ أبُوالحَسَنِ الثّالِث علیهالسلام لِرَجُلٍ وقَدْ اَکثَرَ مِنْ اِفراطِ الثَّناءِ عَلَیْهِ: اَقْبِلْ عَلى شَأنِکَ، فإنَّ کَثرَةَ الْمَلَقِ یَهْجُمُ عَلَى الْظِنَّةِ، وَإذا حَلَلْتَ مِنْ اَخیکَ فى مَحَلِّ الثِّقَةِ فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ إِلى حُسْنِ النِّیَّةِ؛
امام هادى (علیهالسلام) خطاب به کسى که در ستایش از ایشان زیادهروى کرده بود، فرمودند: از این عمل بپرهیز و به کار خودت بپرداز، که تملّق زیاد سبب بدگمانى است و اگر اطمینان برادر مؤمنت از تو سلب شد، تملّق گویى را رها کن و حسن نیّت
نشان ده.
[مسند الإمام الهادى علیهالسلام، ص 302.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
إِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الجَمالَ وَ التَّجَمُّلَ وَیَکْرَهُ البُؤْسَ وَ البائِسَ ؛
خداوند زیبایى و آراستگى را دوست دارد و ژولیدگى و ژولیده را دوست نمىدارد.
[حیاة الإمام على الهادى ص 153.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
إذا کانَ زَمانٌ أَلْعَدلُ فیهِ اَغْلَبُ مِنَ الْجَورِ فَحَرامٌ أنْ یُظَنَّ بِاَحَدٍ سُوءٌ حَتّى یُعْلَمَ ذلِکَ مِنهُ، وَإذا کانَ زَمانٌ الْجَوْرُ أغلَبُ فیهِ مِنَ الْعَدْلِ فَلَیْسَ لِأَحَدٍ اَنْ یَظُنَّ بِأَحَدٍ خَیرا مالَمْ یَعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ ؛
زمانى که عدل و داد در جامعه بیش از ظلم و ستم باشد، در آن موقع حرام است که به کسى گمان بد ببرند، مگر وقتى که آن بـدى از وى معلوم شود، و زمانى که ظلم و ستم بر عدل و داد غلبه داشته باشد، سزاوار نیست احدى گمان خوب به کسى
ببرد، مگر وقتى که آن خوبى از او معلوم شود.
[بحارالانوار ، ج 17، ص 216.]
قالَ یَحَیَى بنُ عَبْدِالْحَمید: سَمِعْتُ ابَاالحَسَنِ علیهالسلام یَقُولُ لِرَجلٍ ذَمَّ اِلَیهِ وَالِدا لَهُ فَقْالَ: اَلْعُقُوقُ ثَکَلُ مَنْ لَمْ یَثْکَلْ؛
یحیى بن عبدالحمید گوید: از امامهادى(علیهالسلام)شنیدم که به مردى که نزد ایشان از پدر خود بدگویى کرد، فرمودند: نافرمانى پدر و مادر داغى است براى کسى که داغ ندیده است.(یعنى مثل آن است که پدر و مادرش از دنیا رفته باشند.)
[بحارالانوار، ج 78، ص 369.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
راکِبُ الْحَرُونِ اَسیرُ نَفْسِهِ وَالْجاهِلُ اَسیرُ لِسانِهِ؛
سوار بر مرکب چموش و خیره سر، اسیرِ جانِ خود و فردِ نادان، اسیرِ زبانِ خود است.
[بحار الانوار ج 78 ص 369.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اِنَّ الظّالِمَ الْحالِمَ یَکادُ اَنْ یُعْفى عَلى ظُلْمِهِ بِحِلْمِهِ وَإنَّ الْمُحِقَّ السَّفیهَ یَکادُ اَنْ یُطْفِىءَ نُورَحَقِّهِ بِسَفَهِهِ؛
ظالم بردبار (خردمند) ممکن است که با بردبارى خود مورد عفو و گذشت از ظلمش قرار گیرد، ولى حقدارِ نادان، ممکن است، به سبب سفاهتش نور حقش را خاموش کند.
[تحف العقول، ص 772.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
اَلنّاسُ فِی الدُّنیا بِالْأَموالِ وَفىِ الاْخِرَةِ بِالاَْعمالِ؛
ارزش مردم در دنیا وابسته به اموال است، و در آخرت بـه اعمال.
[بحارالانوار / /78 369.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
أَلدُّنیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ؛
دنیا بازارى است که جمعى درآن سود مىبرند وگروهى زیان مىبینند.
[تحف العقول، ص 774.]
امام هادى (علیهالسلام) فرمودند:
مَنْ هانَتْ عَلَیْهِ نَفسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛
هر کس قدر خودش را نداند (ودر نظر خودش بى مقدار باشد) از شرّش ایمن مباش.
[تحف العقول، ص 774.]